پمپ, پیستونی

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک از نظر ساختمان و عملکرد در انواع مختلفی موجود است. هر یک از انواع پمپ‌ها در کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید با توجه به کاربرد مد نظر خود بتوانید نوع پمپ مناسب را تهیه کرده و از آن بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب از مطالب وب سایت تخصصی تجهیز صنعت پارسه قصد داریم به بررسی پمپ پیستونی هیدرولیک بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک چیست؟

پمپ پیستونی به انواعی از پمپ‌های هیدرولیکی می‌گویند که انرژی مکانیکی را به هیدرولیک تبدیل می‌کند. سیلندر پمپ که به جلو و عقب حرکت می‌کنند، بخشی از ساختار این نوع پمپ‌ها را تشکیل می‌دهند. این پمپ با برخورداری از بالاترین نسبت توان به وزن از گران قیمت‌ترین پمپ‌ها است. در صورتی که آب‌بندی دقیق پیستون‌ها انجام شود، بالاترین بازدهی را به همراه دارند. جریان ایین پمپ‌ها بدون ضربان است و به خاطر وارد نشدن بار جانبی بر پیستون‌ها عمر طولانی به همراه دارند. نکته مهمی که در رابطه با این پمپ‌ها باید در نظر بگیرید، این است که به خاطر طراحی پیچیده تعمیرات آن‌ها تا حدودی مشکل است.

پمپ پیستونی از جمله گران قیمت‌ترین و اما با دوام‌ترین انواع پمپ‌های هیدرولیکی محسوب می‌شوند. این پمپ‌ها در مدارهای حلقه باز و حلقه بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده در مدارهایی که فشار کاری آن‌ها تا ۷۰۰ بار است، این نوع پمپ‌ها گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. تلرانس بین پیستون‌ها و سیلندر در این پمپ بسیار کم بوده و وجود تلورانس کم باعث تحمل کمتر این پمپ نسبت به دیگر پمپ‌ها می‌شود. برای افزایش طول عمر پمپ تمیزی روغن پمپ و عدم آلودگی محیط کار پمپ از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این نوع پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پیستون‌ها در زمان عبور از دهانه ورودی برگشت داده می‌شوند. به گونه‌ای می‌توان فکر کرد حرکت به عقب پیستون در داخل سیلندر باعث ایجاد فضای بیشتر و همچنین فشار کمتر از فشار اتمسفر و ایجاد خلا می‌شود.

انواع پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ‌های پیستونی به طور کلی به دو صورت محوری و شعاعی تولید عرضه می‌شوند. هر یک از انواع این پمپ‌ها به شرح زیر هستند:

پمپ پیستونی محوری

پمپ پیستونی محوری توسط یک محور محرک کار می‌کند. پیستون‌های این پمپ‌ها بر روی محیط دایره‌ای شکل قرار دارند. در این پمپ خط مرکزی سیلندر و خط مرکزی محور محرک در زاویه مشخص قرار دارند. پیستون با اتصالات به محور محرک اتصال داده می‌شود که باعث ایجاد حرکت رفت و برگشت می‌شود.

پمپ پیستونی شعاعی

پمپ هیدرولیک شعاعی بر روی محور مرکزی در دستگاه به صورت عمود قرار می‌گیرد که به این صورت باعث ایجاد عمل رفت و برگشت پمپ خواهد شد. در این پمپ‌ها پیستون‌ها در شکل‌های کروی و یا استوانه‌ای هستند. پمپ نوع شعاعی از بلوک سیلندر، پیستون‌ها، شیر و رینگ عکس العمل ساخته شده است. پیستون‌ها با توجه به نیروی گریز از مرکز و فشار سیال با رینگ عکس العمل برخوردارند. پیستون‌های یک طرف این پمپ‌ها به داخل سیلندر و پیستون‌های طرف دیگر به سمت خارج از سیلندر در حال حرکت هستند.

اجزای تشکیل دهنده پمپ پیستونی هیدرولیک

در تمامی پمپ‌ها به ویژه پمپ پیستونی هیدرولیک به طور کلی سه جز اصلی قرار دارند. پیستون، میل لنگ و دریچه‌های ورودی و خروجی از اجزای اصلی محسوب می‌شوند. جهت ایجاد جریان سیال به داخل و خارج از شیرها پیستون منبع اصلی محسوب می‌شود. از قطعات تشکیل دهنده این نوع پمپ‌ها می‌توان به سیلندر، صفحه زاویه گیر، صفحه دارای شیار، محور متحرک، کنترلگر پیستون‌ها و پیستون‌ها اشاره کرد.

کاربرد پمپ پیستونی هیدرولیک

در کاربردهای بسیاری از پمپ هیدرولیک استفاده می‌شود. پمپاژ سوخت و مواد شیمیایی، نقل و انتقال موادی مثل رنگ‌ها و یا شکلات مایع از موارد استفاده پمپ‌ها محسوب می‌شود. برش فلزات، شیشه، سنگ و انواع سرامیک، از بین بردن چربی، رسوبات و زنگ زدگی‌ها، تست‌های لوله و هیدرواستاتیک از دیگر کاربردهایی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. در کارواش‌های سنتی و شستشوی صنعتی به صورت گسترده از این پمپ‌ها استفاده می‌شود. در صنایع مختلفی همچون صنایع غذایی، صنایع کشتی‌سازی، صنایع ساخت کاغذ، لوله سازی برش سنگ و سرامیک، صنایع فولاد و … به وفور از پمپ هیدرولیک پیستونی استفاده می‌شود.

کاربرد پمپ پیستونی هیدرولیک

کاربرد پمپ پیستونی هیدرولیک

خرید پمپ پیستونی هیدرولیک

برای خرید پمپ پیستونی باید سعی کنید از فروشگاه معتبر و مجاز اقدام کنید. کیفیت بالای این پمپ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که باید با توجه به کاربرد مد نظر خود نوع مناسب آن را انتخاب نمایید. فروشگاه تجهیز صنعت پارسه از فروشگاه‌های معتبری است که می‌توانید به صورت آنلاین پمپ مورد نظر را سفارش دهید. کارشناسان این فروشگاه شما عزیزان را همواره در انتخاب بهتر یاری می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی پمپ پیستونی هیدرولیک پرداختیم. این پمپ‌ها در انواع مختلفی موجود هستند که با توجه به کاربرد مد نظر خود می‌توانید نوع مناسب آن را انتخاب نمایید. صنایع کاغذ، صنایع فولاد، صنایع حمل و نقل، صنایع غذایی و … برخی از صنایع هستند که این پمپ‌ها در آن کاربرد بسیاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *